دو ویژگی مهم گرده گل برای کمک به درمان بیماری های مختلف


 


مواد فعال موجود در گرده گل در کنار خاصیت آنتی اکسیدان این ماده باعث شده تا گرده گل زنبور عسل به عنوان ماده ای دارویی در کشورها و فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار گیردگرده زنبور عسل یا گرده گل ترکیبی از گرده های گل، شهد، آنزیم های ترشح شده از زنبور عسل، عسل طبیعی، موم و ترشحات زنبور است. تمامی این مواد در گلوله های خوش رنگ و لعابی که آن را گرده گل می نامیم قرار گرفته اند. زنبورهای عسل گرده ها را از گیاهان جمع آوری کرده و آن را به کندو زنبور عسل منتقل می کنند. کندو جایی است که گرده ها برای زمان های بعد از گرده افشانی گل ذخیره شده تا مواد مورد نیاز کندو در این زمان ها تامین شود.
گرده زنبور عسل نباید با سایر محصولات زنبور عسل مانند عسل، ژله رویال یا موم اشتباه گرفته شود. این محصولات ممکن است حاوی گرده نباشند یا برخی از آنها مقادیری از گرده گل را در درون خود دارند. با این حال گرده گل به صورت مجزا عرضه می شود. خوشبختانه به تازگی، گرده گل زنبور عسل به دلیل داشتن مواد مغذی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، چربی ها و بیش از 250 ماده فعال بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا جایی که وزارت بهداشت فدرال آلمان، گرده زنبور عسل را به عنوان دارو تشخیص داده و به لیست مواد دارویی اضافه کرده است.
بسیاری از مطالعات علمی در دنیا، اثرات سلامتی گرده زنبور عسل را مورد بررسی قرار داده اند و نتایج امیدوار کننده ای را بدست آورده اند که بسیار اهمیت دارد. در این مطلب تلاش شده تا به 2 ویژگی بسیار مهم گرده گل که باعث بروز خواص مهمی از این ماده شگفت انگیز می شود اشاره کنیم. البته گرده گل تنها این دو ویژگی را ندارد؛ اما همین دو ویژگی اثرات زیادی بر روی دیگر خواص این ماده دارند.

خواص تغذیه ای گرده گل با بیش از 250 ماده فعال
گرده زنبور عسل دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است. بر اساس نتایج آنالیزهای بدست آمده از گرده گل، این ماده حاوی بیش از 250 ماده فعال بیولوژیکی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، اسیدهای چرب، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است

دانه های گرده زنبور عسل از تقریباً از مواد زیر به این صورت تشکیل شده است:
-    کربوهیدرات: 40٪
-    پروتئین: 35٪
-    آب: 4-10٪
-    چربی ها: 5٪
-    سایر مواد: 5-15٪

دسته دوم خود شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها است. همچنین میزان آب موجود در گرده گل به نوع فراروی گرده پس از برداشت از کندو وابسته است.با این حال، محتوای غذایی گرده به منبع گیاهی و فصل جمع آوری شده بستگی دارد. همچنین خواص گرده گل جمع آوری شده از یک منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت است. تمامی این ها نشان دهنده این موضوع هستند که نمی توان به طور دقیق در مورد ترکیبات گرده گل صحبت کرد.
به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که گرده زنبورهای جمع آوری شده از گیاهان کاج تقریباً 7٪ پروتئین دارند، در حالی که گرده جمع آوری شده از بسته های خرما نزدیک به 35٪ پروتئین را در خود جای داده است. این یعنی میزان مواد درونی گرده گل کاملا به منشاء گیاهی آن مرتبط خواهد بود.
علاوه بر این، گرده گل زنبور عسل که در بهار برداشت می شود، از نظر آماری اسید آمینه بسیار متفاوتی نسبت به گرده جمع آوری شده در تابستان دارد. در نتیجه زمان برداشت گرده گل هم می تواند در میزان مواد و ترکیبات درونی آن اثر گذار باشد.
با تمام این اوصاف می توان گفت که گرده گل زنبور عسل حاوی بیش از 250 ماده بیولوژیکی از جمله پروتئین، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها با درصد های متفاوت است. با این وجود این ماده در هر صورت می تواند ماده ای مغذی و مفید برای تامین مواد مورد نیاز بدن انسان باشد.

محتوای آنتی اکسیدانی بسیار زیاد گرده گل، از رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن محافظت می کند
گرده گل زنبور عسل با طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها پر شده است. از جمله آن ها می توان به فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، کوئرستین، کائمپرفرول و گلوتاتیون اشاره کرد. این میزان آنتی اکسیدان در یک ماده غذایی در نوع خود شگفت انگیز است.
آنتی اکسیدان ها بدن شما را در برابر مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد واکسینه می کنند. آسیب های ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان و دیابت نوع 2 مرتبط هستند که آنتی اکسیدان ها از بروز آنها پیشگیری می نمایند.
تحقیقات آزمایشگاهی، آزمایش بر روی حیوانات و برخی مطالعات انسانی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های گرده گل زنبور عسل می توانند التهاب مزمن را کاهش دهند، باکتری های مضر را از بین ببرند، با عفونت ها مبارزه کرده و با رشد و گسترش تومورها مبارزه کنند. این خواص مهم منشعب شده از گرده گل تنها به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان درون آن نیست؛ اما مواد آنت اکسیدانی گرده گل نقش مهمی در ایجاد این خواص دارند.
با این حال، میزان آنتی اکسیدان گرده زنبور عسل نیز به منبع گیاهی آن بستگی دارد. اگر منبع گیاهی به طور مشخص روی برچسب بیان نشده باشد، نمی توان تشخیص داد که گرده از کجا تهیه شده و احتمالا چه میزان مواد آنتی اکسیدان در درون خود جای داده است.
به طور خلاصه می توان گفت که گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها است که ممکن است از سلول های بدن شما در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد که به بیماری های مزمن مرتبط هستند، محافظت کند. پس بهتر است از این ماده به صورت هوشمندانه استفاده کنید.